Mengimbau Sebahagian Sejarah Datuk Meor Abd.Rahman Bersama Cg.Abd.Rani Bin Ngah Onah


Abdul Rani Bin Ngah Onah, satu nama yang mungkin sebahagian anak-anak gayong hari ini tidak mengenalinya. Beliau seangkatan dengan Cg.Nordin (Perlis), Pak Hussin Kaslan(Singapura), Cg.Sidik (Taiping) dalam bergayong sejak zaman Gayong School di Singapura  lagi. Banyak sekali kisah-kisah beliau dengan Allahyarham Datuk Meor. Ini adalah sebahagian daripada coretan kenangan bersama Datuk suatu ketika dahulu yang masih tersimpan yang sempat hamba imejkan dalam bentuk digital, kerana beliau, hamba mula kenal gayong. Gahnya anak-anak gayong, suatu imbauan yang menyuntik semangat anak-anak muda supaya bergelanggang, bertari dan bersilat.

Advertisements

~ by suNan BonaNG on February 1, 2010.

34 Responses to “Mengimbau Sebahagian Sejarah Datuk Meor Abd.Rahman Bersama Cg.Abd.Rani Bin Ngah Onah”

  1. terima kasih Sunan Bonang sbb memperkenalkan aku dengan orang ini suatu ketika dulu. seorang yang boleh dicontohi semangat dan keikhlasannya dalam mengembangkan dan mempertahankan silat yang kita semua kenali sebagai gayong. Begitu merendah diri walaupun bertaraf otai dalam gayong.

    aku memang respect orang ni.

  2. harus dicontohi…..
    thanksss
    cukup2 bermakna info ni..
    jom terjah cikgu ni…

  3. teruskan berjuang…sahabat2ku. hamba cuma ingin mengenang orang2 lama gayong kite..walaupun berwaris langkah pendekarnya, kita juga pewarisnya..L.Dani..jgan ko trjah penat kang org tua tu… still trun glanggang walaupun menegur langkah sumbang anak2 muda kita.

  4. menariknya… orang tua ni berada di mana? tak pernah tau pun..

  5. wakaka den tau.. dekat batu gajah…
    wakaka

  6. dengan seronoknya sang burung berbunyi “wakaka” “wakaka” “wakaka”.

    wak aka atok

    waka ka wiki ki wuku ku

    wakaka wikiki wukuku

    berbunyi riang si burung cacat sumbing paruhnya.

    “wakaka” “wakaka” “wakaka”

    lalu burung itu ditembak oleh pemburu

    “dhuerr”

    terjatuh dari tempat bertenggek

    “wil ketawil”

    dan menyentuh bumi

    “kelepoq”

  7. haahahahhaha…LD jtuh kelepak..
    GJ..trun le batu gajah..
    sahabat2 reyok minta bantuan..sekiranya anda mempunyai no.tel atau apa shaja yg boleh menghubungi cg.nordin PSSGM (yg keluar dlm SB bln Januari 2010)…tolong maklumkan kepada hamba sebab cg rani ingin sangat berhubung dgn sahabatnya itu..

  8. Salam Saudara Neenjad. Lama tak kedengaran berita, tiba-tiba munsul dengan dialog ala kejawaan. Sihat ka?. Alhamdulillah.

  9. Cuba hubungi Cikgu Kahar atau pejabat Gayong di KL. Mungkin mereka dapat membantu.
    019-2494587(Cikgu Kahar)/ 03-26918767(Pejabat Gayong)

    UP: SDRA. SUNAN BONANG

  10. Sdra. Sunan Bonang. Boleh juga cuba hubungi En. Azlan Ghanie(Seni Beladiri) di talian 0340255379.

  11. Alhamdulillah. sihat dan baik-baik saja. cikgu apa habaq?

    bila lihat “wakaka” laksamana dani, teringat kisah burung kena tembak yg cikgu cerita dulu, tapi versi penuh dah lupa.

  12. de cerita burung gaks ker??
    wakaka…
    xde plak betaro kita menceritakan kisah burung…
    yg penah diceritakan hanyalah .. anak kambing…
    huhu

  13. kau kena dengar kisah anak burung tu laksamana dani. kami dah mendengarnya lebih 5 kali.. cikgu man suka bercerita n memberi nasihat. itu yang buat kata-kata dia terngiang-ngiang di benak kita.

    Jadi pada anda yang mengajar silat, sentiasalah bercerita dan menasihat anak murid anda berulang-ulang kali. Mudah-mudahan lekat di fikiran dan menjadi pedoman kepada mereka.

    Jika kita meniupkan perasaan benci,maka anak murid kita pun akan jadi pembenci dan pemberontak.. jika kita tiupkan supaya sentiasa terbuka dalam menerima ilmu seperti ckg man, maka anak murid kita pun akan terbuka dan tak peduli akan mana pun alirannya namun persaudaraan mereka akan tetap utuh sampai bila-bila.

    inilah yang berlaku di gelanggang tok enal, terima kasih cikgu Azman atas segala tunjuk ajarmu, kami anak murid hanya menyambung tugas dengan semangat yang cikgu beri pada kami..

  14. cikgu x ajar lg cerita burung tu…
    aduyai….
    x lengkap lg laa pelajaran aku slama ni…

  15. cikgu Man punya cerita …. macam-macam ada

  16. Salam..

    no tepon Cikgu N Perlis..

    012 414****

    sila hubungi hamba untuk dapatkan 4 nombor yang terakhir,
    tapi hamba tak jamin beliau masih memakai nomor ini..

    maaf, no tepon orang, tak dapat la ambe nak papar secara umum atas sebab menjaga privasi beliau…

  17. Terima kasih anak muridku sekelian. Tanpa anda semua, siapalah saya, cuma sekadar musafir kerdil yang merantau di muka bumi Allah SWT, dalam mencari keredhaannya, yang hanya singgah buat sekadar waktu, yang akan pergi bila-bila masa dipanggil untuk mengadap. Syabas pada kalian. Inilah hadiah yang paling besar erti dan amat berharga untuk saya. Love you all.

  18. segan lak Cikgu ucap terima kasih. atutnya kami yang ucap terima kasih atas tunjuk ajar dan didikan Cikgu

  19. trima kasih bg lorong jejak orang lama gayong..nati hamba hubungi phak bkenaan.

    dan tanpa paman betaro pun sape la kami….trima kasih segalanaya,
    hanya allah yang mampu mmbalas budi dan jasamu.kesejahteraan dan kerahmatanNya kmi pohonkan kepadamu..

  20. orang berado terima kasih banyak..nanti hamba masj untuk nombor itu..tq2.

  21. Yang dekat dan selalu jumpa cikgu, boleh la mohon cikgu kongsi cerita dan dititip di sini jadi kongsian kami yang jauh

  22. apa la hang ni GJ.

    suka hati hang saja panggei gelanggang tok enal. tok enal tu sedara kita Zainal Azman yg posting kat desaru.

    lama tak dengaq cerita pendekar sorang ni. ada sapa yg tau perkembangan dia?

  23. slm..nedjad..zainal skarang sudah blik ke taiping th sudah..tp org umah dia rasenye kat sana lg (johoq)..dia mcm tu la.. skarang ni dok join geng beskat ronda2 pekan tepen..

  24. terima kasih babah! btw.. waa.. pepagi MHI dah interbiew? tahniah!

  25. terima kasih sUNAN bOnANG.

  26. nieenjad bila kite nk bersua semula…rindu rasa d jiwa..
    lama x mrsa tgan tuan hamba…huhuuu.

  27. Salam…gurulatih betaro telah menunjukkan satu wasilah baru dalam penyampaian gayong..dan cara hamba mmengendalikan gelanggang hari ini adalah mengikut acuan beliau..dan juga acuan Cikgu Idris Shafie PLKU..kerana 2 orang gurulatih ini adalah contoh hamba…benar kata GJ ..kita terapkan yang baik..yang baiklah datang..dan satu yang pasti gelanggang KMPk telah mengumpulkan juga semua persilat PUSAKA, PASAK dan GAYONG MALAYSIA…formula gurulatih Jetlili menjadikan GAYONG Makin menarik dan tertarik..YA ALLAH..SELAMATKAN GURU GURU KAMI…AGAR ILMUNYA BERKAT DAN MEMBERI MANFAAT DUNIA AKHIRAT..AMIN

  28. terlupa…acuan Gurulatih NENJAD juga tidak dilupakan..membuka minda hamba untuk kenal apa itu kendi dalam Gayong..Terima kasih..juga sahabat-sahabat..GJ, OBA, tgn besi, LAKS.DANI, SUNAN BONANG..dan semua reyok.. YA ALLAH..INDAHNYA PERSAHABATAN

  29. terlupa lagi…JIMAN, MAKNGAH, FAKIR, MAKNGAH..dan semua pendekar-pendekar gayong yang hidup mahupun telah meninggal dunia.. YA ALLAH..INDAHNYA PERSAHABATAN..

  30. ada lagi yang hang tak sebut.. ramai..

  31. terima kasih kembali pada chein kerana menyayangi gayong dengan tindakan. Banyakkan bersabar dalam memimpin.

  32. tegap erk…bdn dato…

  33. terima kasih kerana ada yang sudi mengenag kembali akan guru tua seperti cikgu hj abdul rani Guru Hamba… beliau mula belajar silat di singapura ketika berkhidmat dengan British Army…

  34. hidup kag bermula dengan sejarah…xde sejarah yg buruk kcuali kte yg mencalarnyer,,,,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: