Besout @ Silat


Assalamualaikum.. alhamdulillah dipanjatkan kepada Illahi dengan rahmat dan izinnya, Silat PSSGM telah meluaskan lagi sayapnya ke Felda Gunung Besout. Dimana Silat ini telah bertapak di Sekolah Menengah (F) Besout dibawah pimpinan Cikgu Azwan dan di latih oleh Cikgu Idris.

Silat di Besout telah disertai oleh seramai 31 anak murid dimana latihan telah dimulakan pada 10 jan 2010.

Latihan di Besout bermula pada jam 8.30pg sehingga 11.00 pagi dimana pada permulaan ini silat di Besout dibuat sekali seminggu.

Pada hari pertama latihan, Anak-anak gayong ini telah diajar Bunga Tanjong dan Asas Gerakan pertama,

Alhamdulillah pada kali kedua latihan, seramai 7 murid baru telah datang untuk sama-sama berlatih ilmu Gayong..

Insyaallah semoga Anak-anak Gayong yang baru ini akan menambahkan lagi semangat Ke-Gayongan di Tanah Melayu dan serantau…

Sekian

GAYONG BERCANTUM BERSATU PADU

Advertisements

~ by Layang Mas on January 17, 2010.

107 Responses to “Besout @ Silat”

  1. aku sokong cikgu deris…kita tawan semua kawasan.hahahahaha…mai la datang kampar..huhuhuhu

  2. tak nak ajak kami turun sana ke?? tolong belasah budak2 Felda…
    hahahahahahha..hahahahah..hahahahah TAHNIAH SEMOGA GAYONG BERSAMBUT KATA BERSAHUT…………………………….
    PEGANGLAH AMANAH ARUAH MAHAGURU…….

  3. apa berlatih dalam kelas ni? atas tilam lak tu. buat malu je…. ha ha ha. lembik etul orang Felda Besout ni. Kena bawak tangan besi pi turun ilmu tu..

  4. ni bekas anak murid sape ni? hehe.. xpe,yang penting selamat. sekolah selamat, 1 Malaysia! Hebat tapi lutut lari tak boleh bersilat jugak! huhu

  5. he he.. alaa.. beri la galakan korang ni.. he he.. budak2 tu bukan macam zaman kita, kerja main melasak kat belukar atau menggodak parit.. anak-anak mak semua tu.. nanti dah ok.. berguling la dia atas simen ke tar nanti.. tengokkan aje.. he he he..

  6. Berkaki ayam tidak berkasut
    Berpayung turut langkah ke Besout,
    Langkah diatur tari digayakan,
    Gayung bergayut kata bersahut.

  7. hehe.. ntah le diorg tu. ari first ok, second tranning datang dah ader tilam2 tu.. biarkan tilam2 tu sebab sebabnya sepanjang dewan tu diorg kena bantai.. lembik? insyaallah tak. kita kena bijak dalam mendidik. inyaallah. semoga senior2 sekalian memberi galakan dan dorongan. kalau ader lapang meh lah turun bergelanggang di Besout. Kita gasak budak2 ni suma.. wakaka.

    Terima kasih kerana memberi galakan, terutama Master Jet Lili, Panglima Awan Sakti, Laksamana dani, dan semua abang2 sekalian.

  8. Ramai Jodoh Kat Sini… Wakaka… Comei2…
    EErrrrmmm….
    wakaka

  9. Respect kat hangpa semua….GAYONGGGGGGGGGGGGG

  10. ZZZZaaaaatttttt….

  11. simen tu, pecah kaplo sapa nak tanggung! atas tanah takpe, pelanggaran tak kenyal. hehe..fizik..fizik..

  12. layang mas.. sila beri kenyataan… wakaka

  13. hmmm. bagus. teruskan usaha memartabatkan seni gayong.

    didiklah anak-anak gayong dengan sebaik-baiknya.

    hasilkan anak-anak gayong yang berjiwa besar seperti yang telah dibuktikan oleh betara Jet Lili.

    Tahniah terutama sekali kepada betara Jet Lili.

    tanpa sifu siapalah aku.

    zuuup…

  14. aku saja nak provo tangan besi. ada berani turun besout?

    tahniah yang mengambil usaha
    moga sejarah berulang
    mungkin

  15. xkn berani puyer… wakaka…
    percaya laa…. wakaka

    abg neenjad yg hensem lg bergaya…
    huhu ape rahsia anda:-

    tuk memajukan dan memartabatkan sesebuah gelanggang….
    perlu ada apa??

  16. Berkaki ayam ke bersout
    Berpayung turut langkah ke Besout,
    Langkah diatur tari di besout,
    Gayung bergayut di besout.

    regenerated from jet lili…heheheh jangan marah sifu

    tahniah….hasil dari didkan jet lili…

  17. Besout dah lama kehilangan gelanggang silat. pernah dulu ada sekitar 1o gelanggang dari pelbagai aliran. ada guru dah tua ada guru dah pindah, ada guru dah mengasing diri

    kalian yang mampu, terima kasih

  18. ajak la kmi..trigin nak blasah budak2 besaut…hahahah
    tahniah.. gegerkan n.perak dgn Gayong..zettttttttttttttttt! allah huakbar

  19. bagi gelanggang gayong, ada 3 perkara yg perlu diberi keutamaan dan kalau boleh jgn miss.

    1. pendaftaran ahli
    2. perlimau tapak
    3. ujian kenaikan bengkung

    bagi gurulatih, mesti

    1. mempunyai keinginan yg kuat untuk berkongsi ilmu.
    2. telus dalam penyampaian ilmu.
    3. sentiasa bersedia untuk belajar walau diri lebih berilmu.
    4. tidak malu mengakui kekurangan.
    5. tidak pernah meninggi diri.
    6. mempunyai kesediaan yg tinggi untuk memberi komitmen.
    7. menghormati walau yang lebih muda.
    8. mengasihi setiap ahli dan melayan sebagai saudara.
    9. yang paling penting ialah sentiasa berfikir sebelum bertindak (ini yg selalu dipesan oleh betara Jet Lili)

    (semua ini ditunjukkan oleh sifu kita betara Jet Lili)

  20. alhamdulillah…semoga batang gayong bertambah kukuh dan utuh.

  21. apa?apa?melawat kawasan?oh..tidakkk…belum masanya..aku mahu bertapa dahulu..hoho

  22. aku nak pi kena ada oghang amik aku.. huhu..

  23. waah…..
    time kasih abg neenjad.. wacchaaa..

    hait… zubong… wakaka

  24. Assalamualaikum wrb kepada semua anak-anak gayong terutamanya yang selalu masuk atas talian Reyokiwara ini. Saya ucapkan etinggi-tinggi tahniah dan terima kasih kepada Neenjad yang benar-benar telah menjadi ninja,walau sudah sekian lama tidak bersama kami di UPSI, namun jiwa dan semangatnya masih kami rasa dan saya dengan ikhlas nyatakan disini, saya masih belum dapat mencari pengganti yang setara beliau; gayong bersilat, gayong jiwa, gayong fikiran dan banyak lagi. Moga yang lain akan dapat mengikut jejak langkah beliau kerana saya hanyalah insan kerdil yang ingin menawarkan diri untuk menunjukkan sedikit jalannya. Zaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaattttttttttttttttttttttttt !!!!!!

  25. assalamulaikum..sahabat2 reyok.
    “yang patahkan tumbuh dan yg hilang akan berganti” itu kata orng tua2..kan tetapi.pesan dan amat betaro jett liee..buat masa ini belum termampu untuk di pikul…semoga ada yg hadir di gelanggang pada hari ini dan seterusnya dapat menjejak Neenjad..amin.hamba pun insan yg kerdil juga..tiada kudrat yg dapat menandingiNYA amin..pa yg penting sekarang…bersama2 kite memelihara dan menggenggam serta melaksanakan amanah yg diberikan , walau pun dugaan dan nodaan anasir durjana menongkah perjalanan kita..
    “mati itu pasti, selagi hidup insyallah,,,,,ZETssssssssss!!!

  26. Hehehe….orang lain buat serantau..buatlah…mahu gabungkan gayong, pasak dan warisan…tapi…kita di UPSI, batang padang, dan jajahan reyokiwara tidak pernah buat serantau…tetapi amalan kita memang serantau…neenjad dahulu PUSAKA, di UPSI gayong malaysia…dinaiktaraf oleh gurulatih betara JetLili..memegang pelajaran PSSGM dan PASAK…SIAPA SEBENARNYA SERANTAU? kita tak pernah wujudkan apa-apa yang baru lagi…tapi kita dah lama MERANTAU…KITA BUKAN SERANTAU TAPI KITA MERANTAU…kalau amati amanah Cikgu Kalsom…Kita sedang buat kerja…kita tidak pernah bersuara…kita hanya berbicara…mencari satu kata…

  27. Terima kasih Betaro Jet LiLi beri kami tunjuk ajar membina diri

  28. Sama-sama kasih semua. Hamba hanyalah seorang perantau kerdil ditanah bertuah bumi Allah dan hanya singgah di sesuatu persinggahan untuk berkongsi sedikit pengalaman yang sudah tentunya mempunyai banyak kesilapan dan kesalahan. Hamba bangga dengan kalian. Semoga setiap detik perjuangan membuahkan hasil yang lumayan disisi Allah SWT. Amin.

  29. titis berlinang airmata…
    rasuk jiwa ku dalam kegembiraan….
    membaca coretan orang2 terdahulu…
    ku bakar hati ku ku rakus jiwa ku…
    tuk terus memperjuangkan….
    Ga Alif Ya Wau Nga…..

    wakaka…
    kite wat gayong merantau..
    wakaka sp nk ikut…
    meh kite cari guru2 lama gayong yg suke menyorok2 ni..
    wakaka…

  30. terharunya.. air tangan cikgu man mula membuahkan hasil.

  31. ada lagi sorang. pasai semangat hangpa patut contohi dia. dalam byk2 ahli lama, mamat tai si fatt ni dari dulu sampai la ni masih sanggup berpeluh dgn adik-beradik kita di UPSI. dia ni dulu partner keris aku. kami beli keris pun sama-sama kat kola kangsaq. dulu nama samaran reyok dia Akulejai. baru-baru ni tgn besi bgtau aku sUNAN bOnANG dengan Akulejai org yg sama. sori la sUNAN bOnANG kalau aku ada tersilap atau terkasaq ckp kat hang. aku mintak maaf sgt2.

  32. wakaka…
    de jejak kasih dlm ni..
    wakaka

  33. oppsss lupe…
    xnk citer tekpi n tilam???
    huhu

  34. Alhamdulillah…Alhamdulillah..Alhamdulillah…

  35. potong stim betul la mamat ni. cerita tekpi dgn tilam tu tak habis kalau nak masukkan kat sini. nanti kalau jumpak kita sembang pasai tu sbb cerita ni adalah rahsia yang boleh menyebabkan kontrolbesi.

  36. he he he.. tu tak masuk citer keris berdiri dalam bilik bercucuk limau..

    he he he…

  37. citer keris berdiri sendri sbb t’pacak kt kaki pnah dgr?haha..

  38. hahahahah….neejad hg tlah membocor nama samaran aku sedekat yg lalu..aku bernyak TERIMA KASIH KAT HANG dan lebih2 lagi kat Paman Betaro..kerana banyak memberi aku kenal dan hidup sebagai anak gayong..kepada adik2 yg merantau truskan usaha2mu membangun bsama gayong..aku bangga jd patner neejad pd stu ketika dulu..haha..dan hubung kait Tekpi dan tilam..banyak maknanye bagi kami..hahaha.

  39. wakaka…. rahsia dipohon cemara…
    wakaka…..

    geng reyok adalah geng merantau…
    ape pendapat anda???
    wakaka

  40. sebab keris berdiri bercucuk limau tu la, member sebilik aku hanya balik bilik waktu aku tak ada. malam-malam aku tidur sorang-sorang dlm bilik. kalau nak bercakap pun dia susun ayat. kesian kat dia.

  41. peehhhh……. sedih hamba membaca komen2 yg ada dlm blog ni……
    abg neenjad x pe itu dulu tido sorg2 skg ni abg dah punya teman tido utk selama2nya….:) wahai saudara2 ku bilakah kita dapat berkumpul beramai2. teringin hamba utk belajar dan berguru dgn saudara2 semua.

  42. rupanya sunan bonang adalah orang itu.. oooo…

  43. beliau memang bersungguh2. masih ada dalam simpanan hamba ketika abang sunan mengambil ujian kuning. saya ketika tu amik merah 1 kot. abang main pentas dengan abang enal? betul x? tak bole lupa masa tu,kami gelak gila2! kenapa? mungkin abang sunan masih ingat kot! wakakak!

  44. ape cite?..aku dah lupe bnyk cite korg ni? hahahhhh

  45. Dengan rasa bangganya aku nak bagi tau, tuan Sunanlah yang membawa aku untuk bertemu dengan Betaro untuk bergayong bila dia tengok aku duk memerhat latihan gayong di belakang DSB 10 tahun lalu.

    10 tahun …. dah lama rupanya aku joint gayong
    neenjad lagi la lamaaaaaaaaaa.

  46. rasenya masa tu abang partner dengan abang enai. bila dia suh buat pentas bape tah, abang berdua buat pentas 1 jugak! wakakak! sebab malam tu abang kata apapun yang dia mintak,memang pentas 1 jugak yang jalan. huhu!Rasanya lah.. mungkin dah xbrape betul sangat urutan peristiwa tu.

  47. hahaha… hebat betoi helah depa bedua ni. lepaih tu apa jadi?

    GJ memang suka buat cerita tergantung. nanti kita tangkap dia kita paksa dia bercerita sampai habih.

  48. Salam Tuan Rumah.
    Terima kasih kerana teguran “Zat ALLAH itu satu, wahid”. Benar saya tersilap, saya sudah betulkan di blog longtambang. Saya sudah berhenti blogging.

    Kepada anak-anak Gayong dan anak-anak Cekak yang Tauhidnya hanya kepada ALLAH SWT, Jihadnya hanya ke jalan ALLAH SWT, harta-anak-isteri sanggup belakangi hanya kerana ALLAH SWT dan Agama Islam didahulukan (di atas) berbanding perkara-perkara lain: Saya akan hadiahkan Makrifat dan Serapah Ibu Gayong demi jalan ALLAH SWT.

    “Demi Jihad Akhir Zaman di Saf Hadapan!!”

    Bolehlah email biodata ke zaidi2bkdsb@yahoo.com dengan menyebut 3 sebab “kenapa saya mahu menuntut ilmu ini”.

    Ikhlas dari hamba ALLAH…
    h/p saya: 0125049234 (ZAIDI BIN ALI-Ipoh)

    Hanya email dari yahoo.mail akan dilayan. Inysa ALLAH.

  49. jgn lupe.. geletek GJ tu skali…
    wakaka

  50. salam…aku nak tanye? aku comel tak?

  51. ampeh…. soalan x releven…

  52. seronok buat cerita tergantung. rasa macam tak lepas je! wakakak!
    Lepas tu sebenarnya diaorang buat salah jugak! kalo tak salah abang enal terlupa rasanya. jadi nampak dua2 pun lupa. Penguji tu senyum je. dia tanya korang buat pentas berapa? huahuahua!Depa memang pandai. tergolak aku dibueknya. Tu belum cerita azam lagi amik bengkung kuning 2! lagi la klako!

  53. chein,ko cuba ubah tajuk ke???

  54. idokle…aku rase aku comel..tapi korang ramai yang menafikan..hahahahahahaha..takde takde…

  55. tuan ZAIDI BIN ALI, terima kasih bebanyak..

    minta ampun dan maaf jika ada tersalah kate..

  56. Tuan Tanah Kedaung pun mohon maaf jikalau terkasar bahasa kepada Tuan Zaidi Bin ALi….
    smoga perjuangan kita sama2 diperhalusi… wakaka

    ye aaa chein Comey….. cute … hensem…. wakaka

  57. salam ziarah.. tak disangka telah banyak kata-kata semangat dari senior2. insyaAllah diri yang kerdil ini akan berusaha seikhlas dan semampu yang boleh supaya semangat keGAYONGan kembali utuh seperti mana yang kita semua kehendaki.

    Semoga bimbingan dari abang-abang sekalian tidak akan putus dan sentiasa bersama untuk mendidik diri ini.

    Insyaallah semoga harapan Bentaro Jet Lili akan kita semua capaikan dan bergandinglah kita semua diatas satu nama. GA ALIF YA WAU NGA

    cerita kenangan lama terungkit kini
    menceriakan kenangan abadi di hati
    pengalaman yang ada marilah kita berkongsi
    semoga menjadi teladan untuk kami

    jom geng reyok kita set masa untuk berkumpul… Teringin sekali di hati melihat team reyok di satu tempat, duduk semeja bergelak ketawa.

  58. hahahaa…set 1 hari kite bersila di rumah paman betaroo..indu kalian..seronok korang imbas kembali crita2 10 tahun yd lalu.. hahaahahah…bru aku tringat balik…crita2 tu..aku dan enal hahahahah..terime kasih semua..teguhkan iman.tetapkan pendirian..sronok bergayong dgn kalian. zetsssssssss. ops lupa plak..che `ENN..memang comel…(-:

  59. Boleh..kita duduk semeja…hamba banyak cerita…betullah sahabat..kita adalah insan yang seronok dan menyeronokkan orang lain…minggu depan hamba akan buat taklimat di SK Gopeng..gelanggang baru PSSGM…Insya Allah

  60. kami rancang reunion tengah tahun ni. tapi dengarnya reyok dah rancang pertemuan lebih besar hujung tahun. kami akan hantar tangan besi dan tapakyoi sebagai wakil perbincangan

    saudara-saudara sekalian
    tungu unuk kita luahkan persaudaraan ini

  61. cein lawa la! awww!

  62. che In Cute… wakaka

  63. macam era fazira…hahaha

  64. che in macam shin chan!

  65. OOooppss… den x kata aa… Oba yang kata…
    :Cabutlari:….

  66. chein mcm Bo (kwn shin chan)

  67. wah…banyaknye jelmaan aku…macam mana aku nak henshin ni…erra fazira, shin chan, bo-chan..auww I tak mau…ni nak kene create forbidden teknik ni..hahaha

  68. wakaka tu pasal smpi nmpk jelmaan che in kt masjid slim td..
    ape ilmu cik adik pakai.. makin dipandang makin berseri…
    wakaka

  69. cheiinn…chubby…

  70. auw…jangan…jangan…henshin…jadi paku payong

  71. abg cheein,minta autograf leh tak?hahahha

  72. aww…comelnya paku payung ni! rasa nak ketuk dengan tukul je! wakakak!

  73. ni apehal plak pasal paku payung ni??? huhu…
    sok ari ahad… lau boleh minta semua org2 lama gayong turun gelanggang besaout…
    kecuali tgn besi… kami faham status ye.. yg bz..
    wakaka sok jom meramaikan gelanggang besaout…..
    wakaka…………

  74. che in chomel.. cute, ayu macam erra fazira, che in punya _______ besar.. ada misai kontot lagi..

    kemban che in, pakai kain batik..

    ha ha ha ha ha….

  75. maaf OBA..
    hindarkan kata2 _______
    sy terpaksa edit semula komen itu….
    blog ini dalam pemantauan UMUM…..
    huhu

  76. ler…tak pure la komen tuh!

  77. watper nk pamerkan jikalau komen itu berunsur negatif…
    ini adalah untuk tontonan UMUM…
    im sory…..

  78. ha ha ha ha… sukati ko lah.. negetip, positip, dr pon tirp.. kah kah kah kah kah..

  79. no komen. neutral punya komen

  80. natural mineral water..

  81. aku tak setuju!

  82. huhu!

  83. Tahniah dans syabas pada Tapakyoi. Semoga tabah meneruskan perjuangan.

  84. heh heh heh.. tuu punya banyak sokongan tu pun nak berenti lagi ka?

    mau jawatan yang lebih besar ka?

    ada-ada.. nanti tunggu pakcik contact awak..

  85. org tamak selalu untung… wakaka
    che in nk jawatan aper?? gtau.. gtau.. org leh kasi… wakaka

  86. Jawatan: TUKANG KIKIS GIGI BUAYA YANG TUMPUL

    Perjawatan: TETAP DAN BERPENCEN

    Gaji Minimum: 13 XXX + Elaun Tetap & Perumahan

    Kelayakan: KALAU KO ANAK JANTAN, APPLY!

    Lain-Lain Keistimewaan: Insuran Perlindungan Takaful Ikhlas 24 jam/7 hari seminggu/365 hari setahun untuk kehilangan/kecacatan kekal/hilang upaya anggota tubuh badan akibat kemalangan ditempat kerja..

    Kursus disediakan sambil belajar dan bekerja.

    Untuk pertanyaan lanjut bagi yang berminat sila hubungi: 1800 – 5467 BUAYA atau sambungan 8265 BOYO..

  87. kat mana saya bole dapatkan borang tu ye?

  88. kena tanya babah jet lili sebab beliau mempunyai sebilah buaya berendam..

  89. semoga tahun ni dapat balik johan keseluruhan cam tahun 2008 and bila nak turun sungkai? dah sangap nak main kat gelanggang ni…

  90. eh,jangan la main tengah gelanggang.. main tempat tertutup dah le. itupun Oba boleh nampak lagi.

  91. hai…huhu..

  92. eheheheh… aaaaaaaaa… korang nie..?

  93. satu

  94. dua

  95. tiga

  96. empat

  97. lima

  98. enam

  99. tujuh tujuh

  100. yes,akhirnya aku telah berjaya menjadi orang ke seratus memberi komen! o yeahh!

  101. ops belum lagiii!! yesss!! i DID IT!

  102. komen gilak punya banyak. Glamour jadinyak Besout

  103. marilah ke besout! tarikan pelancongan 2010..

  104. ni rekod nih!!

  105. cuih!

  106. tingkatkan jadi 200. rekod lagi. boleh?

  107. buat la sendiri.. huh! :p

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: